Sunday, September 13, 2009

Salam Aidilfitri...

Assalamualaikum warahmatullah...
Kaifa haluk??..

Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t seluruh umat Islam bakal melangkah ke bulan baru iaitu bulan Syawal tidak berapa lama lagi.Bulan ini sebagaimana yang kita ketahui merupakan bulan kemerdekaan bagi umat Islam setelah berusaha dan bersusah payah melawan hawa nafsu selama sebulan.

Rasanya baru sebentar sahaja kita menjejakkan kaki di bulan Ramadhan, dah nak raya.Ape2 pun tahniah ana ucapkan kepada anda yang telah dapat menyempurnakan ibadah puasa pada tahun ini dengan baik.Ingat sebagai seorang muslim,kita mestilah berusaha supaya segala perbuatan dan amalan kita adalah lebih baik daripada yang sebelumnya.

Bagi anda yang hanya berpuasa sekadar menahan lapar dan dahaga semata2 berusahalah untuk melakukan ibadah ini sebaik mungkin pada tahun2 yang akan datang.Tetapi kita antum mesti ingat bahawa usia manusia ni amatlah singkat.Mungkin tahun ni kita hidup sihat wal-afiat tahun depan kita tak tau apa yang jadi.Mungkin tahun depan keluarga kita bersedih untuk kita semasa hari raya.Wallahua'lam...

Bagi antum yang memandu pulang ke kampung, ana doakan semoga antum selamat sampai ke destinasi.Selamat pergi dan selamat balik.Ingatlah orang yang tersayang.Ana minta antum berhati-hati semasa memandu/menunggang kenderaan kerana kemalangan ni tidak berbau.Ana harap kita semua dapat berjumpa lagi naik cuti nanti..

Sebagai akhirnya, ana ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin kepada sesiapa sahaja yang mengenali ana. Mohon maaf atas segala kesalahan,kekhilafan,keterlanjuran kata dan sebagainya yang telah ana lakukan.Semoga ini menjadi transformasi baru kepada diri ana untuk menjadi seorang yang lebih baik daripada apa yang ada sekarang.Di sini juga ana nak declare, sesiapa yang pernah buat salah kat ana dah lama ana maafkan.Semoga korang semua dapat berhari raya dengan ahti yang tenang.

Lagi satu ana nak ingatkan, kalau boleh elakkanlah daripada membazir.Al-maklumlah orang Melayu ni kalau sebut pasal raya je perkara yang paling sinonim adalah pembaziran..Ana cuma menjalankan kewajiban untuk mengingatkan sahaja, yang selebihnya terpulanglah pada antum.Firman Allah di dalam surah al-Asr:
"...dan berpesan-pesan untuk mentaati kebenaran dan berpesan-pesan dengan mentaati kesabaran..."
Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment