Thursday, October 8, 2009

Kesialan Orang Yg Lalai Dlm Sembahyang

Kelalaian dlm sembahyang merupakan suatu larangan.Larangan bermakna sbg suatu yg diharamkan. Ada yg berpendapat bahawa orang yg lalai dlm sembahyangnya, maka sembahyang itu dianggap haram.

Allah s.w.t. berfirman:"...dan janganlah engkau termasuk org2 yg lalai."



Ayat tersebut merupakan suatu peringatan bg kita bahawa jgn sekali2 kita menjadi org yg lalai.Apabila diterapkan dlm konteks sembahyang, maka yg dimaksud lalai ialah tidak ingat thdp Zat yg disembah.Sebenarnya, ramai diantara kita yg sembahyang,tetapi tidak sembahyang.Manakala mengangkat tangan utk takbiratul ihram,kita sibuk dgn niat.Fikiran kita terpusat pd kalimat2 yg kita baca,tetapi sama sekali lalai dr mengingati Allah.



Semua org mahu menunaikan sembahyang dgn khusyuk dan sempurna.Tetapi terkadang niat itu dpt menganggu fikirannya ketika berkomunikasi dgn Allah.Dia berusaha membaca kalimat bacaan sembahyang dgn tartil hingga fikirannya tertuju kpd bacaan itu.Lalu dia lupa terhadap Allah.Keadaan spt itu blh disamakan dgn org yg mengigau.Apa yg diucapkannya tidak disedarinya dan tidak tahu kpd siapa dia bercakap.



Kerana itu,di dlm sembahyang hendaklah kita memahami makna bacaan yg dilafazkan.Kerana makna bacaan yg terkandung memiliki maksud suatu komunikasi dgn Allah.

Allah berfirman: "sampai kamu mengerti apa yg kamu ucapkan."



Sebenarnya ramai dikalangan kita yg sembahyang dan sibuk membaca bacaan hinggakan tidak mengerti makna yg terkandung dlm bacaan itu.

Sesetengah ulama berpendapat bhw sembahyang seperti itu spt sembahyang orang yang mabuk.Firman Allah ini menjadi larangan org yang mabuk mengerjakan solat.Firman ini juga berlaku dlm hubungannya dgn orang yang lalai yg perhatiannya tenggelam dlm was2 dan fikiran yg menerawang kpd urusan dunia.

Terhadap org yg solat tetapi hatinya berpaling,Umar al-Khattab berkata:"Sebenarnaya ada seseorang yg sampai beruban di dlm Islam dan dia tidak menyempurnakan sembahyang bg Allah."Seorang sahabat bertanya: "Bagaimana blh begitu?"Jawab Umar:"Kerana dia tidak menyemapurnakan kekhusyukannya,tidak tawadhuk,tidak sempurna tumpuannya kepada Allah ketika sembahyang."

Sembahyang yg benar adalah yg menunjukkan keperluan kpd Allah dan menunjukkan ketundukan hati.Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sembahyang itu semata2 hanyalah menunjukkan keperluan dan ketundukan hati."

Jadi,sembahyang adalah suatu kewajipan.Tapi bukan semata2 untuk membebani manusia.Sekali2 Allah tidak memerlukan manusia itu melaksanakan sembahyang atau tidak.Yang memerlukan kepada Allah adalah manusia.Kita memerlukan keimanan,fadilah,rezeki,rahmat,ampunan,keselamatan dan ridha Allah.Walaupun solat itu wajib,
tetapi jgn dianggap satu beban agar dlm melaksanakannya tidak merasa terpaksa.Sembahyang merupakan keperluan,sehingga ada ghairah,keinginan dan kegembiraan dalam melaksanakannya.Kerana itu,tentu akan ada keseimbangan antara sempurna gerakan badan dan kekhusyukan hati dalam melaksanakan perintah itu.

"Jika kamu kafir,maka sebenarnya Allah tidak memerlukan imanmu,dan Dia tidak meridhai
kekafiran bagi hambaNya dan jika kamu bersyukur,pasti Dia meridhai bagimu kesyukuran itu." (Surah Az-Zumar:7)

Persoalan: Dimanakah tahap kita dalam melaksanakan sembahyang???Adakah kita termasuk
dlm golongan seperti yg dinyatakan di atas??Fikir2kanlah.....

No comments:

Post a Comment